Min första detoxkur

detox med juice

Jag minns min första detoxkur med skräck. Efter att ha läst en artikel om avgiftning och fasta bestämde jag mig för att testa. Jag hade ingen aning om vad jag gav mig in på och tänkte att jag skulle börja avgiftningen på en måndag. Redan på måndagseftermiddagen började jag märka av tröttheten, irritationen och hungern. På tisdagen mådde jag så dåligt att jag bestämde mig för att avbryta kuren. Det blev alltså ett misslyckat första försök, men jag gav inte upp! Istället bestämde jag mig för att läsa på ännu mer och testa på nytt.

Med den nya kunskapen i bagaget gav jag mig in på en ny detoxkur. Den här gången valde jag att ta ledigt ett par dagar och åka iväg till sommarstugan för att gå igenom avgiftningen i lugn och ro. Det fungerade mycket bättre! När jag inte behövde ha vardagsstressen ovanpå de fysiska reaktionerna kändes det uthärdligt, därför brukar jag alltid rekommendera alla som ska testa detox för första gången att göra det under en helg eller semester.

En annan sak jag justerade under mitt andra försök var mängden med mat. Istället för att bara dricka juicer kompletterade jag kosten med ångad broccoli vilket gav bättre mättnadskänsla. Jag var också mer noggrann med att dricka rikligt med vatten.

På det stora hela blev min andra detoxupplevelse mycket bättre än den första även om jag drabbades av en hel del biverkningar som trög mage, trötthet och huvudvärk. Efteråt kände jag mig väldigt fräsch och det blev början på min nya mer hälsosamma livsstil. Efter detoxen kändes det inte alls lika lockande att stoppa i sig sötsaker och halvfabrikat längre. Jag märkte snabbt att jag bara blev trött av den maten och istället började jag mer och mer undvika socker och snabbmat.

Sedan dess har det blivit en hel del detoxkurer, den längsta varade i nio dagar, men jag tyckte det var lite väl lång tid så numer brukar jag bara köra i tre-fyra dagar. Jag tror inte det behövs mer heller eftersom jag i vanliga fall äter rätt så sunt. Jag undviker inte socker helt och hållet, men snabbmat och färdiglagade rätter är inget som jag konsumerar. Det handlar inte om att jag är rädd för att gå upp i vikt eller för att jag är rädd för att gifter ska samlas i kroppen. Det handlar snarare om att jag vill ge kroppen mat den mår bra av, och mår kroppen bra mår jag bra. Jag vill ha ork och lust att göra saker, det är min drivkraft till att äta nyttigt.

Som tur är gillar jag frukt och grönsaker, så för mig är det inte särskilt påfrestande att äta nyttigt. Dessutom har jag mitt grönsaksland där jag odlar en del eget så att jag kan vara helt säker på att grönsakerna är obesprutade. Att odla det man själv ska äta är dessutom väldigt tillfredsställande. Mer om detta i ett annat inlägg kanske 🙂

EM, fruktkräm och kikärtskakor!

Mat av bär och frukt

I kväll är det semifinal mellan Frankrike och Tyskland i EM! Jag som hade tippat på att lagen skulle mötas först i en final, men nu blir det alltså i semin. Jag hoppas på Frankrike eftersom jag tippat dem som vinnare av EM. Men jag tror det blir en väldigt jämn match och det kan nog gå hur som helst!

Jag läste att Tyskland har en del spelare som är avstängda och skadade, så kanske är det ändå lite fördel för Frankrike som dessutom spelar på hemmaplan.

Det har varit kul att följa mästerskapet, tyvärr blir det lite för mycket stillasittande för min del när det är sådana här spännande matcher. Men jag försöker röra på mig så mycket som möjligt i alla fall och som tur är har jag ju hundarna som tvingar ut mig på promenader.

Jag undrar vad fotbollsspelare äter egentligen. Är de så hälsosamma som man tror? Det skulle vara kul att veta!

Jag försöker i alla fall vara extra noga med kosten när jag sitter mycket framför tv:n eller ägnar mig åt andra stillasittande aktiviteter. Såhär i sommartider blir jag inte heller så hungrig utan enkla sallader och juicer funkar bra för mig.

När jag var liten brukade vi äta kräm med mjölk och knäckebröd till middag under varma sommardagar när ingen av oss hade någon ordentlig aptit. Det brukar jag fortfarande göra ibland. Har hittat ett jättebra och enkelt recept hos ICA där ingredienserna är hallon, banan och vatten. Självklart kan man göra kräm på andra frukter och bär, till exempel äpple, blåbär, jordgubb med mera. Det jag gillar med ICA-receptet är att man inte har i något extra socker.

Nu när jag skrivit så mycket om fruktkräm så blir jag jättesugen, så det får nog bli kräm och mjölk till middag! Förutom knäckebröd kanske jag även har i lite chiafrön som innehåller proteiner, omega-3 och antioxidanter bland annat. Jag tycker chiafrön är ett jättebra livsmedel, tyvärr är de rätt dyra. Men när man gör en detox är de jättebra eftersom de sväller och ökar på mättnadskänslan.

Nej, nu måste jag börja med krämen innan det är dags för hundpromenad och sen semifinalen! Vad tror ni, blir det Tyskland eller Frankrike som tar den andra platsen i finalen tillsammans med Portugal? Jag har kollat lite på oddsen och vill man tippa Tyskland som vinnare får man just nu bäst odds hos LeoVegas, Paf och 888 som ger 3,12 i odds på seger till Frankrike. Tror man på Frankrike som vinnare får man bäst odds hos unibet som ger 2,80 gånger pengarna. Fler odds hittar du hos fotbollsem.net som har massor av fakta om matchen.

Nu ett bonustips! Vill du ha något gott att tugga på till matchen så kan jag tipsa om kikärtskakor! Receptet finns hos Måbra och är enkelt att göra. Dock krävs en hel radda ingredienser så du kan behöva gå och handla innan du kan sätta igång och baka.

Här är ingredienserna som behövs till kakorna:

Kikärtor
Chiafrön
Jordnötter
Kokosflingor
Honung
Kakao
Vaniljpulver
Mörk choklad
Torkade blåbär
Bakpulver
Koksolja

Du hittar som sagt receptet på mabra.se om du söker på kikärtskakor. Artikeln heter Fixa smarrigt fredagsmys med nyttiga snacks av Malin Karlberg.

Vad är detox?

Detox med juice

I mitt allra första inlägg här på bloggen tänkte jag försöka ge mig på att förklara vad detox är för någonting. Bara ordet skvallrar om vad det handlar om: avgiftning. Under en detoxkur rensar man ut gifter och slaggprodukter som samlats i kroppen genom att äta livsmedel som hjälper till med upprensningen. Under detoxen ska man inte heller äta onyttiga saker, utan man ska hålla sig till en väldigt strikt diet baserad på nyttiga råvaror som sätter fart på kroppens utrensning.

Vad är det då för saker man vill rensa ut ur kroppen? Om lever och njurar har jobbat på högvarv med att rensa ut skadliga restprodukter ur kroppen kan det hända att de inte lyckas rensa ut allt. Istället kan gifter bli kvar i kroppen och lagras, och det är detta man vill rensa ut under en detoxkur. Det ska dock påpekas att det inte finns något vetenskapligt stöd för att detta fungerar. Men att äta nyttigt underlättar för kroppen som får i sig bra näringsämnen.

En detoxkur kan pågå i alltifrån en dag upp till 14 dagar, men om man har en sjukdom ska man alltid vara försiktig med att experimentera med kosten. Detta gäller särskilt de som har problem med lever, njurar eller har diabetes.

Under en detoxkur äter man framförallt råa livsmedel från växtriket och dricker mycket vatten. Om man väljer att tillaga något livsmedel så brukar man koka eller ånga maten för att bevara så mycket näringsämnen som möjligt. Färska juicer har blivit populärt att dricka under detoxkuren, dessa kan göras på både frukt och grönsaker.

Om man väljer att göra en detox är det bra att vara förberedd på biverkningar. Det allra bästa är att göra avgiftningen när man är ledig och kan slappna av. Förstoppning, abstinens och hunger är vanliga sidoeffekter när man gör en detox. Men man kan råka ut för alltifrån diarré till huvudvärk och trötthet så det gäller att läsa på innan kuren så att man är medveten om vilka biverkningarna kan bli. Är man mentalt förberedd på svårigheterna blir det också enklare att hålla ut och fortsätta detoxen.

I bloggen kommer jag framöver ge tips på bra livsmedel, berätta om mina egna erfarenheter av avgiftning och berätta fakta om näringsämnen och vitaminer. Mitt intresse för kost och detox handlar inte om viktminskning, utan om att jag vill vara snäll mot kroppen och ge den de ämnen den behöver. Vill du veta mer om mig kan du läsa min presentation. Jag hoppas du kommer tycka min blogg är intressant och att du vill fortsätta följa den.