Fysisk aktivitet

MotionAtt vi rör på oss är livsviktigt. Kroppen mår bra av fysisk ansträngning. Det är inte bara muskler och hjärta som mår bra av motion, hjärnan får må-bra-hormonor som gör att vi känner oss piggare och gladare, dessutom sänks blodsockernivån eftersom kroppen lättare tar upp glukosen från blodet när vi motionerar. Detta var bara ett par exempel på hur motion kan påverka oss positivt, tyvärr är jag inte alls någon expert på området så om du vill veta mer om vad som händer i kroppen när vi motionerar så kan du till exempel läsa mer hos vårdguiden.

Att lära sig mer om kroppen och träningens effekter kan vara ett mycket bra sätt att motivera sig själv att börja röra på sig. När man ser alla hälsofördelar blir man ganska sporrad att komma igång. Det bästa är att det inte heller dröjer länge förrän man märker resultat, att man blir piggare och att man orkar mer och mer. Nu när jag suttit mycket och kollat på OS-sändningarna har idrottslustan också väckts inom mig! Vilka intressanta sporter det finns som man inte tänker på. Ta taekwondo till exempel. Vilken fysik och balans det måste krävas i den sporten. När jag tittade förstod jag knappt någonting så jag var tvungen att läsa på om reglerna i sporten för att hänga med under tävlingarna. Taekwondo var dessutom inte den enda gren jag hade svårt att förstå reglerna i. Brottningen var inte heller så lätt att förstå sig på, samma sak med fäktningen.

Men även om jag inte förstod allt så var det kul att det blev medaljer i brottning! Såg bägge matcherna och tyckte det var intressant. Under OS hade jag också stor hjälp av denna sida som jag nu lagt som bokmärke i webbläsaren inför kommande Olympiska mästerskap!

En annan bra sak med att läsa på om fysisk rörelse är att man inser att all motion är bra, oavsett om man gör ett hårt löppass eller går en rask promenad på en kvart. När man inser att en vanlig promenad har effekt på hälsan så är det lättare att motivera sig att gå till affären och handla istället för att ta bilen.

När man gör en detoxkur ska man dock vara lite mer försiktig med träningen. Eftersom man inte får i sig så mycket kalorier är det viktigt att inte träna för hårt så att kroppen blir utmattad. Försök istället hitta en lagom balans. Själv tycker jag om långa promenader och att simma när jag gör en avgiftning. Detta är dock högst individuellt och vissa klarar av hårdare pass medan andra vill ta det lugnare.

Jag brukar börja dagen med en lång promenad efter frukosten när jag detoxar. Sen går jag och simmar på eftermiddagen. Ibland avslutar jag dagen med ytterligare en promenad, men det beror på hur jag känner just där och då hur jag gör.

När jag inte detoxar ser mina träningsrutiner helt annorlunda ut. Eftersom jag brukar göra avgiftning på lediga dagar så har jag möjlighet att planera min dag precis som jag vill, men så ser det inte ut till vardags då jag jobbar. Istället brukar det mest bli promenader med hundarna innan jobbet, på lunchen och så en kvällspromenad efter middagen. Egentligen skulle jag vilja gå kvällspromenaden betydligt senare på kvällen då jag tycker det är mysigt att promenera sent på kvällen när mörkret och stillheten lagt sig. Men eftersom jag blir så pigg och full av energi av att promenera har jag svårt att somna efteråt och måste varva ner under en och en halv timme innan jag kan somna så är det bättre att ta promenaden efter middagen istället så att jag kan komma i säng i tid.

Hundarna ger mig massor av motivation att gå ut och promenera oavsett väder eftersom jag vet hur glada de blir och hur kul de tycker det är att gå ut och gå. Mina hundar gillar till och med att vara ute när det är regn!

På helgerna blir det också mycket promenerande med hundarna. Vi brukar leka och träna lite. Ibland händer det att jag går och simmar, men det är inte ofta. Jag tycker jag får mycket motion och är nöjd med min träning. Skulle jag börja träna mer utöver de långa hundpromenaderna känns det som att jag inte skulle hinna med något annat och så vill jag inte leva. Jag vill ha tid att umgås med vänner och familj, se på tv och läsa böcker, laga nyttig mat och ägna mig åt nöjen på stan.

Jag tycker också det är viktigt med återhämtningen, inte bara fysiskt utan också mentalt. Om det blir för många aktiviteter får man aldrig ro att slappna av. Därför brukar jag under perioder med mycket stress sätta av tid för avslappning då jag antingen varvar ner på min spikmatta eller lyssnar på avslappningsskivor.

Om du som läsare har något bra tips på andra metoder för avslappning får du gärna höra av dig!